فقط اوست که می ماند |
نقاشی بوقلمون
[ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 10:4 ] [ hr ]
[ داشتن چوب مناسب از نظر سوزاندن در این هنر بسیارحائز اهمیت می باشد، زیرا رنگ ، نقش و جنس چوب در این هنر نقش مهمی را ایفا می کند. تصاویر روی چوب رنگ روشن تر بهتر از چوب تیره تر به نمایش در می آیند . همچنین چوب بایدحدالامکان صاف باشد تا از منحرف شدن نوک قلم و صدمه دیدن تصویر جلوگیری به عمل آید."چوب های سخت به رنگ روشن نظیر انجیر مصری ، ممرز و توس متداول ترین چوب های مورد استفاده هستند چون رگه های نرم آنها مزاحم نیستند ، و خوشایند ترین زمینه ها را تولید می کنند" . (www.cogswellscogs.com/pyrography_2.html)لازم است مبتدیان این هنر با چوب هایی که بافت ریز و یکنواختی دارند و امکان کار کردن آسان تری را فراهم می آورند کارخود را آغاز کنندو این بدان معناست که علاقه مندان ابتدا باید شناخت کاملی از ساختار انواع چوب بدست آورند. ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 9:44 ] [ hr ]
[ جوشکاری برنج با استفاده از قطعات فلزی دورریختنی به ارتفاع تقریبی 15 سانتیمتر
[ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 9:20 ] [ hr ]
[ در شتاب رفتن از شهر توام اما هنوز/ تکه هایی از دلم در کوچه ها جا مانده است
سوخت نگاری روی چوب ابعاد ده در بیست سانتیمتر [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 9:19 ] [ hr ]
[ سوخت روی چوب شمشاد، ابعاد حدود دوازده در نوزده سانتیمتر [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 9:13 ] [ hr ]
[ سوخته کاري لوازم مورد نياز :
1 ـ جعبه
2 ـ چوب بالزا 3 ـ هويه 4 ـ کاغذ پوستي 5 ـ چسب چوب 6 ـ کاتر 7 ـ زر ورق طلايي 8 ـ چسب مخصوص زر ورق ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 9:11 ] [ hr ]
[ در واقع اصول کار با چوب فرقی ندارند. شما کار مشکل تری خواهید داشت به دلیل سطح دایره ای نی. کشیدن طرح روی نی مشکل است. برای پیاده کردن آن بسته به نوع طرحتان باید راه حلی پیدا کنید. اگر طرح شما یک بیت شعر است یک خطاط می تواند با مداد آن را برای شما روی نی پیاده کند. البته ناگفته نماند بهتر است نی قبل از روغن خوردن سوزانده شود. در غیر این صورت رنگی که به دست می آید رنگ زیبایی نخواهد بود و هویه نیز به خوبی روی سطح کار حرکت نخواهد کرد. دوستان عزیز دقت کنند نوک هویه خود را بسته به نیاز با سمباده بتراشید و به شکل مورد نظر در بیاورید. [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 8:57 ] [ hr ]
[ آرامگاه حافظ در باغ مصلای شیراز، هر ساله در روز 20 مهر و همزمان با بزرگداشت حافظ، میزبان دوستداران فرهنگ، هنر و شعر ایرانی است. بنایی که با معماری خاص و زیبای خود، یادگار معماری درخشان ایرانی در دورهی زندیه و…ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 8:51 ] [ hr ]
[ آشنایی با هنر تذهیبدر فرهنگهای فارسی تعریف دقیقی از تذهیب وجود ندارد؛ تعریفی که ما را به اصل و منشاء این هنر رهنمون باشد. در برخی از کتابهای قدیمی و اغلب تذکرهها فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمدهاست که این، برای دریافت معنای تذهیب کافی نیست. در لغت نامهها، تذهیب را زرگرفتن و طلا کاری دانستهاند، اما این تمام معنای تذهیب نیست. در دایرة المعارف های فارسی نیز تعریف هایی از تذهیب آمدهاست که به شیوههای تذهیب، در یک دورهٔ خاص از تاریخ تعلق دارد. به هر حال تذهیب را میتوان مجموعهای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُـنگهای هنری و قطعههای زیبای خط به کار میبرند. استادان تذهیب این مجموعههای زیبا را در جای جای کتاب ها به کار میگیرند تا صفحات زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی دیداری ببخشند. به این ترتیب است که کنارهها و اطراف صفحهها، با طرح هایی از شاخهها و بندهای اسلیمی، ساقه، گلها و برگهای ختایی، شاخههای اسلیمی و گلهای ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و... مزین میشوند. تذهیب، همچون نقاشی دارای مکتب ها و دورههای خاصی است ؛ چنانکه میتوان از مکاتب سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت. برای مثال، در مکتب تیموری، شعبههای شیراز، تبریز، خراسان و... را میتوان تمیز داد و در واقع، تفاوت در رنگها، روش قرار گرفتن نقشها در یک صفحه تذهیب و تنظیم نقشها در مکتبهای مختلف، عامل این تفاوت است. برای نمونه، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از تذهیب در دیگر مکتبها بازشناخته میشود. چون در مکتب بخارا از رنگهای زنگار، شنگرف، سورنج و سیاه استفاده میشده است، در صورتی که در مکتب های دیگر، رنگها به این ترتیب کاربرد نداشته است. شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را همزمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سورهها، آیهها، جزوهها و سجدهها آن را به نوعی تزئین میکردند. رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین عشق به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآنهایی که در برای امرا و بزرگان نوشته میشد. این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن تذهیب شد. [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 8:47 ] [ hr ]
[ سوختنگاری، هنر سوزاندن چوب با هویه است. این هنر بسیار وقتگیر است و به طور کامل با دست انجام میشود. میتوان آن را هنر دقت، حوصله و تمرکز نیز دانست چون کوچکترین بیدقتی باعث ایجاد نقص در اثر شده و…ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 8:41 ] [ hr ]
[ سوختنگاری، هنر سوزاندن چوب با هویه است. این هنر بسیار وقتگیر است و به طور کامل با دست انجام میشود. میتوان آن را هنر دقت، حوصله و تمرکز نیز دانست چون کوچکترین بیدقتی باعث ایجاد نقص در اثر شده و... ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 8:39 ] [ hr ]
[ سوخت نگاری روی چوب از هنرهایی است که شاید آغاز به کار آن در پرده ای از ابهام است. سوخت نگاری روی چوب در ایران باستان به صورت داغ گذاشتن به وسیله اشیا فلزی روی چوب بوده و نمونه ی آن را در شهر سوخته روی دری چوبی می توان یافت. اما آن چه بدیهی است هنر سوخت نگاری روی چوب به شیوه ی امروزی قدمتی طولانی نداشته چون اساس کار آن هویه برقی بوده. و به نظر می رسد تاریخچه ای بیش از ۲۰ سال نداشته باشد. این هنر را میتوان هنر دقت. حوصله و تمرکز دانست. چون کوچکترین بی دقتی باعث از بین رفتن کل اثر شده و قابل بازگشت نخواهد بود. از مزایای قابل ذکر آن می توان به ارزان و در دسترس بودن لوازم کار اشاره کرد. تنها با یک هویه ساده، یک تکه چوب، سمباده و یک طرح می توان یک اثر هنری خارق العاده خلق نمود. و معایب این هنر نیز عدم شناخت کافی مردم با این هنر بوده به طوری که وجه تمایز آن با نقاشی برای مردم کاملا ملموس نبوده و شناخت کافی از این هنر ندارند. مناسب ترین هویه برای این کار هویه ای است که قسمت المنت کوچک و کوتاهی داشته باشه. هر چه قدر که این قسمت کوتاه تر باشه راحت تر و مسلط تر می تونید کار کنید. هویه هایی که برای تعمیرات موبایل استفاده می شوند مناسب هستند.
[ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 8:35 ] [ hr ]
[ سوختنگاری، هنر سوزاندن چوب با هویه است. این هنر بسیار وقتگیر است و به طور کامل با دست انجام میشود. میتوان آن را هنر دقت، حوصله و تمرکز نیز دانست چون کوچکترین بیدقتی باعث ایجاد نقص در اثر شده و اغلب قابل بازگشت نخواهد بود. ادامه مطلب [ پنج شنبه 30 آبان 1392
] [ 8:13 ] [ hr ]
[ هنرمندان بسیاری در دنیا هستند که علاقه فراوانی به نقاشی در محیط های عجیب دارند و بخاط همین به چیز هایی مانند تخم مرغ رو می آورند برای نقاشی و کار های هنری. عده ای نیز بوم نقاشی خود را از میان عجیب ترین موارد انتخاب می کنند. نقاشی روی درخت یا بر روی قهوه یکی از نمونه هاست.
ادامه مطلب [ چهار شنبه 29 آبان 1392
] [ 12:21 ] [ hr ]
[ [ یک شنبه 26 آبان 1392
] [ 10:46 ] [ hr ]
[ [ یک شنبه 26 آبان 1392
] [ 10:42 ] [ hr ]
[ بلندگوی دست سازساخت یک بلندگو در خانه کار دشواری نیست و جمع آوری وسایل مورد نیاز آن هزینه چندانی ندارد که این وسایل عبارتند از : مقداری سیم و یک سیم لخت کن یک عدد لیوان کاغذی معمولی یک عدد لیوان کاغذی کوچک بشقاب کاغذی چسب حرارتی سه عدد آهنربای نسبتا قوی یک عدد تخته سه لایه با ابعاد 1 در 1 متر شش عدد کش لاستیکی یک عدد دستگاه ضبط صوت که دارای خروجی صدا برای بلندگو باشد ادامه مطلب برچسبها: خلاقیت - بلندگو - کاردستی, [ یک شنبه 26 آبان 1392
] [ 10:4 ] [ hr ]
[ [ یک شنبه 26 آبان 1392
] [ 9:59 ] [ hr ]
[ منبت [ شنبه 18 آبان 1392
] [ 1:21 ] [ hr ]
[ هنر منبت کاری منبت کاری در ایران یکی از ارزشمندترین هنرهای سنتی ایران بوده است.
باستناد تاریخ تعداد بسیار اندکی از اشیاء چوبی منبت کاری شده از دوران اولیه بشر به جا مانده است، زیرا چوب عمر زیادی نداشته و پس از مدت نه چندان طولانی، بر اثر گرما، رطوبت یا سایر فعل و انفعالات پوسیده شده، و یا بر اثر آتش سوزی تبدیل به خاکستر می شود. قدیمیترین نمونه منبت مربوط به کشور مصر، تندیس چوبی نیم متری معروف به «شیخ آل بلد» می باشد که مربوط به 2500 سال ق.م می باشد و در منطقه «کارناک» مصر به سال 1860 کشف شد. قدیمیترین مجسمة جلوی کشتی که تا امروز محفوظ مانده، سر اژدهای خوفناکی است که بر روی کشتی «وایکینگها» قرار دارد. کشتی های بسیاری در کشور اسپانیا با کنده کاریهای مختلفی که از سینه تا انتهای کشتی را دربر می گرفت تزئین می شدند. در کتاب عهد عتیق نیز از مبلمان و اسباب و اثاثیه های چوبی منبت کاری یاد شده است. «میکل آنژ» و «دوناتلو»، قطعات چوبی بسیاری را برای کلیساها و قصرها کنده کاری کرده اند. گرینلینگ گیبونز(1721-1648)، منبت کار انگلیسی، مجموعه نفیسی از کنده کاریهای زیبا برای پادشاهان انگلیس ساختهاست. مهارت و استادی وی در زمینه منبت کاری گلها، شاخه و برگها و میوه ها، هرگز همتایی نخواهد داشت. منبر منبت کاری شدة مسجد اعظم قیروان در شهر سامره، مربوط به 862 میلادی/ 240 هجری، کار صنعتگران بین النهرین می باشد. تاریخچه منبت در ایران: در میان آثار سنگی شوش و تخت جمشید پاره ای کنده کاری روی چوب دیده می شود. در زمان تیموریان این هنر به روش دوره های پیشین و مغول ادامه داشته و انواع ضریحها و منبرهای منبت کاری شده ساخته می شده است که نمونه های چندی از آنها هنوز بر جای مانده است. اوج هنر منبت کاری در دوره صفوی بوده و آثار این دوره به صورت درها،منبرها، رَحلهای قرآن، ستونهای چوبی اتاق، دسته خنجر، قاشق،چمچه های دوغ خوری و شربت خوری بوده است. هنر زیبای منبت در دوره زند و قاجار از رونق افتاد و ساخت اشیای کوچکتر مثل رَحل و قاب آیینه، به جای درهای منبت و قطعات بزرگ متداول شد. منبت کاری در حال حاضر همچون صنایع دستی دیگر، در گوشه و کنار کشور به خصوص در شهرهای گلپایگان و آباده به حیات خود ادامه می دهد. تاریخچه منبت کاری در زنجان: با توجه به بررسیهای انجام گرفته از طریق منابع مختلف، در خصوص پیشینه منبت کاری در این استان، و با توجه به اینکه خاستگاه منبت در ایران، مراکز دیگری در شهرهای دیگر کشور شناخته شده اند، اینگونه میتوان دریافت که آثار چندانی در این استان ساخته نشده و یا در صورت وجود چنین آثاری هنرمندان منبت کار و آثار آنان گمنام مانده و اطلاعی از این هنرمندان و آثارشان به دست ما نرسیده است. ویژگیهای یک چوب مناسب برای منبت کاری: - رنگ مناسب و زیبا - در عین نرم بودن بافت محکمی داشته باشد. - تا حد امکان گره کمتری داشته باشد - مقاوم در برابر سایش و کنده کاری مراحل کار: منبتکاری ایجاد نقشهای برجسته و یا عمیق روی چوب می باشد. در منبت کاری کنده کاری و خالی کردن زمینه باید در جهت رگه ها(راه چوب) باشد تا برداشتن زمینه توسط چاقو یا مغار(قلم) راحتتر صورت گیرد ابتدا طرح مورد نظر توسط کاربن روی چوب آورده می شود، سپس برش اولیه با تقه زدن بر روی خطوط طرح توسط چاقوی منبت انجام می شود. بعد از اینکه تمام طرح برش خورد شروع به خالی کردن زمینه به عمق 1 الی 3 میلیمتر می کنیم. هرچه فاصله عمقی زمینه با طرح بیشتر باشد طرح مورد نظر برجسته تر و زیباتر خواهد بود. وقتی که طرح و زمینه کاملاً از هم جدا شد با چاقو یا قلم های ریزتری فرم دهی طرحها را انجام می دهیم و پس از یکدوره سنباده کشی با قلمهای کاملاً ظریف نقوش روی طرحها را تکمیل می کنیم. نکته قابل توجه در طول کار منبت تیز بودن ابزار برش می باشد. هر چند وقت یکبار تیغه را با سنگ نفت تیز می کنیم تا برشهای نرمی روی کار داشته باشیم. در صورت کنده شدن بخشی از طرح و معیوب شدن کار، می توانیم قطعه جدا شده از طرح را با چسب چوب در جای خود بچسبانیم و روی کار را سنباده بکشیم (اگر بخش معیوب کار بصورت خاکه درآمده و یا قطعه جدا شده را نداشته باشیم می توانیم به اندازه تکه جداشده، از همان چوب بریده و روی طرح بچسبانیم).دوباره کل کار را سنبادة نرم می کشیم. برای تثبیت طرح و جلا و زیبایی کار از روغن زیتون و یا روغن گردو استفاده می کنیم(روغن گردو چوب را تیره و به رنگ مشکی درمی آورد). ابزار مورد استفاده در منبت چوب: انواع چوب (زبان گنجشک، اُکالیپتوس، فوفل، انار، افرا، راش، گیلاس، اقاقیا، گردو- گلابی- کُهور- عناب و...)- در منبت کاری کاربرد زیادی داشته و دارند، بخصوص چوبهای گیلاس، گردو و اقاقیا به خاطر زیبایی طبیعی شان کاربرد بیشتری در منبت کاری دارند. چاقو، مغار یا قلم منبت کاری با تیغه های مختلف از نظر اندازه و فرم ابزارهای اصلی منبت کاری و حکاکی روی چوب از زمان گذشته تا به حال تغییر چندانی نداشته و ابزاری چون مغارهای تخت و مورب، نیم باز (خمیده، تخت، کج)، گیلویی و شِفره، چاقو با تیغه های مختلف از نظر اندازه، اره، چوب تراش و ابزارهای نرم و هموار کننده مانند سوهان و رنده می باشد. چاقوها همه کاره ترین ابزارهای منبت هستند و در همه قسمتهای کنده کاری به جز گودبرداریهای عمیق به کار می روند. اساتید منبت کار زنجانی: احمد حسنی زنجانی حسینقلی محمدی(ایشان در چندساله اخیر به علت بیماری کار منبت را که حرفه اصلی ایشان نیز بوده است، کنار گذاشته اند) مشکلات و موانع منبت کاری: عدم دسترسی به چوب مناسب و ارزان قیمت در استان انواع ساخته ها: - عصا - شمعدان - انواع سازهای منبت کاری شده(تیمپو- تار- سنتور) - پیکره مشاهیر ایران - دسته چاقو - کنده کاری روی شاخ گوزن، گاومیش و... [ شنبه 18 آبان 1392
] [ 1:15 ] [ hr ]
[ آشنایی با هنر سوختنگاریهنر > تجسمی- همشهری آنلاین:
سوختنگاری، هنر سوزاندن چوب با هویه است. این هنر بسیار وقتگیر است و به طور کامل با دست انجام میشود. میتوان آن را هنر دقت، حوصله و تمرکز نیز دانست چون کوچکترین بیدقتی باعث ایجاد نقص در اثر شده و اغلب قابل بازگشت نخواهد بود. آشنایی با هنر سوختنگاری
چوب
تناسب سایه روشنهای اعمال شده بر روی چوب نیز از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. در سوختهکاری از دو رنگ اصلی قهوهای و طلایی و طیفهای مختلفی که از این دو رنگ بوجود میآید، استفاده میشود. کنتراستهایی از رنگ قهوهای که از دماهای مختلف نوک هویه بر روی چوب ایجاد میشوند، تعیینکننده زیبایی اثر خواهد بود. خلق کنتراستهای مختلف از دو رنگی که گفته شد و البته برقراری تناسب بین آنها، هنری است که یک هنرمند سوختهکار پس از انتخاب شایسته طرح به منصۀ ظهور گذارده میشود. حساسیت بالا باعث میشود که هنرمند تمام تمرکز و توجه خود را در زمان انجام کار معطوف به آن کرده و کوچکترین توجهی به اطراف نداشته باشد؛ چون کمترین اختلاف زمانی در انجام سوخت باعث تغییر رنگ چوب و در نتیجه اختلاف در کنتراستها شده و یا این که باعث فرو رفتن نوک بسیار داغ هویه در چوب شده و اثر را از بین خواهد برد. نفس نیز در هنگام انجام سوخت حبس میشود تا کنترل بیشتری بر روی چوب و هویه اعمال گردد. در ادامه به نکاتی برای موفقیت بیشتر در سوزاندن چوب اشاره میشود تا تأثیرات مطلوبتری در اثر پایانی گذارده و همچنین ایمنی هنرمند، فضای کارگاه و دستگاه سوخت (هویه) نیز تأمین گردد. sokhtnegar.blogfa.com [ شنبه 18 آبان 1392
] [ 1:12 ] [ hr ]
[ تاریخچه منبت کاریهنر تزئینی و باستانی منبت که یکی از زیباترین و پرارزشترین آثار دستی هنرمندان کشور ما به شمار می رود، از قرن ها پیش مورد توجه ایرانیان بوده و ...هنر تزئینی و باستانی منبت که یکی از زیباترین و پرارزشترین آثار دستی هنرمندان کشور ما به شمار می رود، از قرن ها پیش مورد توجه ایرانیان بوده و می توان ادعا کرد که پایه و اساس اغلب هنرهای دستی امروز در این کشور و سایر ممالک جهان بر روی قواعد و اصول این هنر قرار دارد... هنر تزئینی و باستانی منبت که یکی از زیباترین و پرارزشترین آثار دستی هنرمندان کشور ما به شمار می رود، از قرن ها پیش مورد توجه ایرانیان بوده و می توان ادعا کرد که پایه و اساس اغلب هنرهای دستی امروز در این کشور و سایر ممالک جهان بر روی قواعد و اصول این هنر قرار دارد. آثار هنر منبت هم اکنون در تمام موزه ها، کاخهای سلطنتی، معابد و مساجد قدیمی ایران و سایر کشورهای جهان کم و بیش موجود می باشد. مشاهده این آثار نشان می دهد که عشق به زیبائی در تمام دوره ها، موضوع اصلی هنرهای ملی بوده هنرمندان سرزمین ما، همیشه زیبائیهای طبیعت را به صورت طرحها و نقوش مختلف بر روی چوبها و کاشیها و صفحات کتابها منعکس ساخته اند. در دنیای امروز نیز برای هنر منبت ارزش و اهمیت خاصی قایلند و به همین جهت آثاری که در زمینه منبت کاری و سایر رشته های آن مانند مشبک و معرق کاری در نمایشگاههای بزرگ جهان عرضه شده با حسن استقبال و توجه زیاد روبرو گردیده و به دریافت نشانهای گرانقدری نیز نایل آمده است. باید دانست که استادان هنرهای تزئینی نیز قسمت عمده ای از اشتهار و معروفیت هنر خود را مدیون دستهای هنر پرداز هنرمندان منبت می دانند. یک فرد با ذوق و علاقمند به این هنر، اگر بخواهد برای اولین بار با فنون و اصول منبت کاری آشنا شود و به فراگرفتن این هنر اشتغال ورزد باید گام نخستین را از کوی طراحی که یکی از رشته های منبت کاری است بردارد و پس از آن با آشنائی کامل به انواع چوب ها و وسایل کار و آموختن فن«درودگری»، هنر مشبک را تعقیب و خود را برای فرا گرفتن اصول سایر رشته ها آماده سازد. رشته های موزائیک کاری- معرق کاری- رنگ کاری و رویه کوبی نیز که هر کدام به موقع خود، دارای ارزش و اعتبار فوق العاده ای می باشند در شمار اصولی قرار دارند که باید برای تعلیم یک هنر جوی منبت کاری مورد توجه واقع شوند. به منظور مزید استحضار خوانندگان گرامی مجله«هنر و مردم» درباره هر کدام از رشته های فوق اجمالاً و به طور اختصار در زیر توضیح داده می شود. ▪ طراحی در حقیقت، طراحی یک پروژه ابتدائی است که موضوع و ایده هنرمند را برروی صفحات جامد منعکس می کند، البته این رشته باید توأم با فرا گرفتن نقاشی ووجود وسایل و ابزار لازم برای فن مزبور باشد. ▪ منبت کاری این رشته که خود به دو نوع ریز و درشت برروی چوب و عاج و استخوان انجام می شود شامل مجسمه سازی نیمرخ و تمام رخ -گلبرگهای اسلیمی، ختائی و غیره می باشد. ▪ مشبک کاری این هنر برای تزیین قابها و سایر وسایل تجملی به کار برده می شود و معمولاً بر روی چوبهای گوناگون و عاج و استخوان انجام می گردد. ▪ معرق کاری و موزائیک موزائیک و معرق کاری عبارت از قرار دادن چوبهائی به رنگهای طبیعی و عاج و استخوان و صدف در کنار هم و به هم آمیختن آنها و ایجاد یک سری نقشه های زیبا و بدیع مانند اشکال گوناگون هندسی، و برگ اسلیمی، مینیاتور و نظائر آن است. ▪ درودگری همانطور که در مقدمه این مقال، ذکر شد، درودگری جزو اصول مقدماتی آموزش منبت کاری به علاقمندان و هنر جویان این فن است زیرا درودگری وسیله بسیار خوبی است برای شناساندن صحیح چوبهای مختلف و آموختن استیل کار به هنر جوی منبت کار. ▪ رنگ کاری و رویه کوبی این مرحله که به منظور زیباتر ساختن و جلا بخشیدن به کارهای منبت کاری است تقریباً در مراحل نهائی است و در هنر تزئینی منبت مورد نظر هنرمندان و صاحبنظران این فن می باشد. رنگ کاری و رویه کوبی علاوه بر افزودن بر زیبائی اثر، چوب را از گزند رطوبت و گرما و نظائر آن حفظ و حراست می کنند. ▪ کارگاه منبت کاری چگونه ایجاد شد؟ منبت کاری نیز مانند خاتم کاری از هنرهائی است که در دوران صفویه راه پیشرفت و ترقی را به سرعت پیمود و هنرمندان منبت کار آثار بسیار زیبائی در این دوره از خود باقی گذاردند ولی در دوره قاجاریه به علت عدم توجهی که به هنر و هنرمندان شد، این هنر نیز در بوته فراموشی ماند و رو به انحطاط نهاد، تا این که با ظهور سلسله پهلوی خوشبختانه هنر منبت نیز مانند سایر صنایع مستظرفه مورد توجه خاص رضا شاه سر سلسله دودمان پهلوی قرارگرفت و موجبات احیای این هنر فراهم گشت و منبت کاری که تا این زمان در حال رکود بود مجدداً راه تکامل و تطور را پیمود. در بین شهرهای ایران دو شهر آباده و شیراز از مراکزی است که در آن منبت کاری و سایر رشته های این هنر رواج بسیار دارد و مخصوصاً در شهر آباده هنر مزبور رونق بیشتری دارد. و در سال ۱۳۱۱ که حسب الامررضا شاه به منظور متمرکز ساختن هنرهای ملی، «هنرستان صنایع قدیمه» تأسیس گردید، مرحوم احمد امامی که از هنرمندان بنام و از استادان بزرگ منبت کاری به شمار می رفت و در شهر آباده سکنی داشت به منظور ایجاد کارگاه منبت کاری و تعلیم هنر جویان به تهران دعوت گردید. مرحوم احمد امامی به همراهی فرزند خود، علی امامی (رئیس فعلی کارگاه منبت کاری )به تهران آمد و کارگاه منبت، به همت این استاد فقید تأسیس گردید. مرحوم استاد امامی تا سال ۱۳۱۹ که در قید حیات بود خدمات ارزنده و شایان توجهی در جهت پیشرفت منبت و پرورش هنرمندان قابل و باذوقی در این زمینه انجام داد و آثار نفیس و زیبائی از خود باقی گذارد که فعلاً در موزه هنرهای ملی نگاهداری می شود. بعد از در گذشت استاد احمد امامی ، فرزند با ذوق و هنرمند او علی امامی ریاست کارگاه منبت کاری را عهده دار شد و به آموزش و پرورش هنرجویان و علاقمندان این هنر پرداخت. علی امامی به سال ۱۲۹۱ در شهر آباده دیده به جهان گشود و بعد از طی دوران تحصیلی، با شوق و علاقه وافری که به هنر آباء و اجدادی خود نشان می داد، تحت نظر و تعلیم پدر هنرمند خویش، به آموختن اصول مقدماتی فن منبت کاری مشغول شد وبا استعداد قابل توجهی که داشت پدرش او را به همراهی خود به تهران آورد. علی امامی از این پس به ادامه کوششهای هنری در کارگاه منبت اشتغال ورزید و بعد از مرگ پدر، از آنجا که استادی لایق و با کفایت به شمار می رفت در رأس این کارگاه، به تعلیم هنرجویان و خلق آثار زیبا و پر ارزش منبت پرداخت آقای علی امامی تا کنون هنرمندان با ارزش و چیره دستی پرورش داده که هر یک از آنان در رشته های گوناگون این فن، مانند منبت کاری ـ مشبک کاری ـ معرق کاری ـ موزائیک و رنگ کاری به مقام استادی رسیده اند و کارهایشان در خور توجه و تحسین بسیار است. فعلاً در کارگاه منبت کاری هنرهای زیبای کشور چهارده نفر هنرمند و هنر جو تحت نظر استاد علی امامی به تهیه آثار ارزنده هنری اشتغال دارند که در این جا از آنان به ترتیب یاد می شود: آقایان پرویز زابلی ـ عباس شهمیرزادی ـ محمد طاهر امامی ـ عزیز الله ویزائی ـ عباس امین ـ قاسم شهریه ـ محمد علی شیرازی ـ حسن احیائی ـ شاپور گودرزی ـ حسین اعیان ـ اکبر حاجی قاسمی ـ حسن حلج ـ اکبر سریری ـ حسن آزاد خانی. در بین این افراد هنرمندان و استادانی وجود دارند که هر یک در کارگاه مزبور متجاوز از بیست و پنج سال سابقه خدمت دارند، هنرمندانی چون زابلی ـ شهمیرزادی ـ طاهر امامی و ویزائی در زمره این افرادند. • آثار قابل توجه از جمله آثار پرارزش و ممتازی که تحت نظر و هدایت آقای علی امامی به وسیله هنرمندان کارگاه منبت کاری هنرهای زیبای کشور ساخته شده و موجبات شناساندن بیشتر کشور ما را به جهانیان فراهم ساخته کارهای زیر را می توان نام برد: ۱) بوفه بزرگ هفده کشوئی منبت و معرق و مشبک کاری که در سال ۱۳۱۹ ساخته شده است. این اثر در زمان سلطنت رضا شاه ، در نمایشگاه امتعه وطن، به معرض نمایش گذارده شد و از طرف نمایشگاه مزبور به اخذ مدال نائل گردید. ۲) کارگاه منبت کاری، در نمایشگاه دیگری که در سال ۱۳۲۵ از طرف وزارت فرهنگ در محل فعلی ساختمان مجلس سنا برگزار شده بود شرکت کرد و با نمایش آثار متعددی از معرق و منبت، مدالهائی ذیقیمتی دریافت کرد. ۳) میز گرد به وسعت یک متر و پنجاه سانت که سطح آن از طرحهای شاه عباسی معرق و اطراف پایه های آن منبت کاری شده است. این میز بسیار نفیس در نمایشگاه سازمان صنایع کشور به معرض نمایش گذارده شد و مورد توجه و استقبال شرکت کنندگان در نمایشگاه مزبور قرار گرفت و مدال ممتاز نمایشگاه را کسب نمود. میز مزبور فعلاً در موزه هنرهای ملی نگاهداری می شود. ۴) میز مربع مستطیل به طول ۵ متر و به عرض یک متر و بیست سانت. کلیه سطح این میز از عاج و صدف و استخوان و چوبهای گوناگون با رنگهای طبیعی معرق کاری شده و اطراف میز از چوب فوفل به طور برجسته ساخته شده است. پایه این میز به سبک معماری است. میز مزبور در نمایشگاه جهانی بروکسل نمایش داده شد و مورد توجه و استقبال بینندگان و شرکت کنندگان واقع گردید و به اخذ مدال طلای«گراند پری» بزرگترین و ارزنده ترین جایزه نمایشگاه نائل گردید. • آثار جدید اخیراً کارگاه منبت کاری در تهیه آثار هنری خود، تنوعی بوجود آورده و آثار جدید و بسیار زیبائی عرضه کرده که از هر نظر تازگی دارد و می توان این آثار را نقطه تحول آشکاری در هنر منبت بشمار آورد. سطح کارهای جدید از فلزات گوناگون ـ صدف - عاج ـ استخوان و چوبهای مختلف طبیعی است و این آثار شباهت زیادی به تابلوهای نقاشی دارد، به طور یکه تمایز این آثار از تابلوهای نقاشی در نظر اول برای بیننده امری دشوار و بلکه محال است. [ شنبه 17 آبان 1392
] [ 23:59 ] [ hr ]
[ اموزش معرق ومنبت کاری منبت کاری بسیار شگفت آور است که گاه با اندکی خلاقیت و مهارت می توان یک اثر معمولی را به یک قطعه هنری بزرگ و ناب تبدیل کرد. انسان، می تواند با دستان خود، از اشیا معمولی، قطعات هنری بزرگ بیافریند. همه این ها برخاسته از موهبت های خلاقیت و ابتکار، در انسان هستند. این واقعیت در بسیاری از ساخته های انسان که به زیبایی و کمال رسیده اند، آشکار است. این اشتیاق و علاقه شدید و تلاش برای نشان دادن عواطف، امروزه در تمام قالب های هنری قابل مشاهده است. انسان، از زمان پیدایش خود به این کار مشغول است و برای آن به آموزش و مدرنیزه شدن نیازی ندارد. این واقعیت عمیقا در قلب و روح نژاد انسانی قرار دارد و همواره به گونه ای خود را نشان می دهد. تاریخچه منبت کاری یکی از قالب های هنری قدیمی است. در این قالب هنری، برای ساختن اشیا و مجسمه های زیبا، چوب را به طرزی هنرمندانه به شکل های مختلف در می آورند. چوب ماده ای طبیعی است که کاربردهای زیادی دارد. انسان از همان ابتدا، چوب را می برید و آن را به شکل گرز و کمان درمی آورد. به این طریق ، در همان زمان منبت کاری آغاز شد. آنها با استفاده از منبت کاری مجسمه می ساختند و واقعیت های مستدلی بر تائید این شیوه سنتی وجود دارد. علیرغم تخریب پذیری چوب، مجسمه های چوبی در مصر کشف شده اند که به 2500 سال قبل از میلاد بر می گردند. به دلیل همین خاصیت تخریب پذیری چوب و عوامل دیگری چون فعالیت های شدید تخریبی، جنگ ها و عدم مقبولیت این هنر ، آثار محفوظ شده قدیمی زیادی از آن، وجود ندارد. انواع و سبک ها منبت کاری، اشکال مختلفی دارد. این قالب ها از نظر ماهیت برش چوب و تکنیک هایی که به این منظور، مورد استفاده قرار می گیرند، با یکدیگر تفاوت دارند. تراشه برداری: یکی از قالب های قدیمی منبت کاری است که در آن، تکه های کوچک چوب از روی یک ورقه چوبی که سطح آن هموار شده است، برداشته می شوند. برای این کار از ابزارهای کوچکی چون چاقو و قلم تراش استفاده می شود. برجسته کاری: این روش نیز یکی از قالب های قدیمی است که در آن تصاویر زیبایی بر روی یک سطح چوبی ایجاد می شود و این طور به نظر می رسد که این تصاویر در خود سطح وجود داشته اند. این کار با برداشتن چوب اضافی به کمک گوژ، قلم تراش و پتک چوبی انجام می شود. ترین (treen): برای ساختن اشیا چوبی مفید، قطعات چوبی را به شیوه های هنرمندانه ای، به اشکال مختلف در می آورند و به این کار treen می گویند. از جمله کاربرد های دیگر منبت کاری، ساختن اشیا تزئینی زیبا با استفاده از چوب است. ابزار و تکنیک ها در منبت کاری، برای برش و شکل دهی چوب، به مجموعه ای از ابزارها نیاز است. برای این کار ابزارهای مختلفی به کار گرفته می شوند. استفاده درست از این ابزار، به مهارت زیادی نیازمند است. از انواع مختلف چاقو های منبت کاری در اندازه های متفاوت و نیز از وسایلی چون : قلم های تراش منبت کاری، کار آسانی نیست بلکه به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. چالش برانگیزترین و زیباترین بخش این هنر که امروزه، به طرز گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، مجسمه سازی با چوب است. در منبت کاری، انتخاب چوب مناسب، اهمیت زیادی دارد. انتخاب درست نوع چوب و بخش مناسب آن، که به آن هسته می گویند، اولین قدم است. برای بریدن چوب، از روش های مختلفی استفاده می شود. اما پیش از آن، طرح مورد نظر را با مداد بر روی آن، رسم می کنند. مجسمه های چوبی و سایر منبت کاری ها، بخش عمده ای از دوره های آموزشی هنر را تشکیل می دهند و نوعی هنر کلاسیک به شمار می آیند. این هنر در طبع انسان وجود دارد و مادامی که چوب وجود دارد هرگز از بین نخواهد رفت. منبت کاری، یک قالب هنری محض است که در آن شخص می تواند آزادانه درون خود را به نمایش بگذارد.
معرق کاریدر این دوره مراکز مهم معرق سازی شهرهای اصفهان ، یزد، کاشان ، هرات ، سمرقند و تبریز بود. منبع دهخدا معرق کاری هنری بسیار شیرین و دوست داشتنی می باشد که علاقه مندان خاص خود را دارد که دوستداران این هنر می توانند با کمترین هزینه به این هنر بپردازند. هنر معرق روی چوب یکی از صنایع دستی چوبی در استان مرکزی است که طی سال های اخیر رونق و رواج بسیار یافته است معرق چوب تلفیق و ترکیبی است از انواع چوبهای خود رنگ، مواد و مصالحی مانند استخوان، صدف، روی، مس و عاج که روی سطح چوبی نقشی را به وجود می آورد. چوب گردو، عناب، نارنج، سنجد، فوفل ، ارش و زبان گنجشک از جمله چوبهای خود رنگ می باشند که هنرمند معرق کار بسته به طرح مورد نظر و سلیقه آنها را انتخاب می کند و به کار می برد. هنرمندان معرق به شیوه زیبایی طرح مورد نظرشان را از خطوط اسلیمی و ختایی و نگاره های ایرانی اقتباس می کنند و بر روی کاغذهایی نظیر کالک، ماشینی و روغنی به کار می برند. هنرمندان معرق به شیوه زیبایی طرح مورد نظرشان را از خطوط اسلیمی و ختایی و نیز نگاره های ایرانی اقتباس می کنند و بر روی کاغذهایی نظیر کالک، ماشینی و روغنی ترسیم نموده و با دقت به وسیله اره مویی خطوط و طرح های خود را حک می کند. گفتنی است در یک محصول معرق اصیل رنگ باید طبیعی باشد و به هیچ وجه نباید از مواد رنگی و شیمیایی استفاده شود. "پولیستر کاری" آخرین مرحله ساخت معرق است که طی آن سطح اثر به وسیله " سیلر" پوشش داده شده و آماده عرضه می شود. اما « معرق منبت» یکی از جلوه های زیبای این هنر دستی است که نقشها و طرح های آن برجسته است که برای ساخت آن قطعات را به شیوه منبت مجزا می کنند و با ظرافت خاصی در محل های مربوطه به کار می برند.
راش: Brich دو گونه توسکای قشلاقی و ییلاقی به نام های علمی Subcordate Alnus و Glutionose Alnuse در ایران وجود دارد. نام های محلی توسکا، تسکا و توسه است. چوب درون نامشخص، رنگ کرم مایل به قرمز، دوایر سالیانه پهن با حدود نسبتا مشخص و موجدار در مقطع عرضی و پره چوبی آجری شکل قرمز رنگ در مقطع شعاعی و دوک های ظریف (پره ها) در مقطع مماسی از خصوصیات ظاهری چوب است. چوبی نیمه سنگین تا سبک است که به دلیل پرداخت و رنگ پذیری شکاف خوری و ابزار خوری خوب در صنعت مبلمان مصرف دارد ولی کم دوام بوده که البته در آب دوام قابل توجهی دارد. بیشترین میزان فروش را در بازار چوب فروشان پس از راش را داراست که البته در حال حاضر مهمترین مورد مصرف آن طبق آمار موجود در کارخانجات تخته لایه سازی آن در برابر آب در ساختن بناهای آبی نیز مصرف میشود. قیمت چوب توسکا به صورت الواری در سال بوده است.
این خانواده دارای گونه های مختلفی در ایران است از جمله میتوان افرا پلت، افرا شیردار و کیکم را نام برد. بزرگترین و فراوان ترین افرای ایران اپلت با نام علمی insigne Bosso و نام انگلیسی Maple است. این گونه چوب درون نامشخص، چوب سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و بیش صدفی دارد. دوایر سالیانه به دلیل فشردگی چوب تابستانه در مقطع عرضی کاملا مشخص و در مقطع مماسی نقوش مواج و در مقطع عرضی نقوش رگه ای مانند ایجاد کرده است که پره های چوبی ظریف و قهوه ای رنگ و براق در دو مقطع مختلف طولی به صورت لکه ها و دوک ها نمایان است. چوبی نیمه سنگین با پرداخت آسان و هم کشیدگی کم باعث شده تا در صنعت مبلمان و روکش گیری جایگاه ویژه ای داشته باشد. واژه چوب روسی در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی میشود و کاربرد آن هم چندان تفاوتی نمی کند در حالیکه این چوب سفید خود شامل گونه های کاملا متفاوت چون نراد، نوئل و انواع کاجها می شوند. همچنانکه گفته شد یکی از گونه های چوبی که به چوب روسی معروف است Abies یا نراد است که نام رایج آن در دنیا Fir و Sapen است. این چوب فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز، فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک، واکشیدگی و همکشیدگی کم، قابلیت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسیار خوش کار، سنباده خوری خوب، میخ خوری و پیچ خوری عالی هستند ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز میشوند از استحکام آن می کاهد. حشرات نیز علاقه زیادی به لانه گزینی و تخم گذاری در آن دارند و باید توجه داشت که چوبها دارای رگه قرمز به هنگام خشک شدن کاملا تاب بر می دارند. این چوب به علت سبکی و ضریب الاستیته بالا از بهترین چوبها برای اسکلت ساختمان هاست. الیاف بلند و خمیر سفید آن در کاغذسازی مصرف فراوان دارد. در ایران این چوب غالبا در صنایع مبلمان استفاده می شود. ماهاگونی یا آکاژو : آکاژوها به دو دسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم میشوند که اغلب آکاژوی آفریقایی در بازار ایران یافت میشود. نام علمی این گونه Khaya inveeonsis و از خانواده Miliacea است. نام های محلی متفاوتی در کشورهای مختلف آفریقا دارد. درون چوب قرمز رنگ و برون چوب نازک سفید مایل به صورتی رنگ دارد. بافت یکدست و وجود پرمگسهای درخشان و براق که با تغییر جهت نور درخشش متفاوتی دارند از ویژگیهای شاخص این چوب است. در مقطع شعاعی نقوش نواری صدفی و در مقاطع مماسی نقوشی متنوع چون موجی، مجعد، جناغی دارد. یکی از پرمصرف ترین چوب های دنیا برای تهیه روکش های قیمتی است. به دلیل همکشیدگی و واکشیدگی کم در هنگام خشک شدن کمتر دچار عیب می شود. ضربه پذیری خوب، پرداخت عالی، پیچ خوری و میخ خوری بالا از خصوصیات بارز این چوب است ولی رنگ پذیری و واکس خوری باید همراه با بتونه کاری انجام شود. در تهیه روکش و مبلسازی بیشترین مصرف را داراست. به دلیل ضربه پذیری و ضریب الاستیسیته بالا در تهیه قایق های بادبانی و تفریحی مناسب است.لازم به ذکر است که چوبهای دیگری نیز تحت عنوان آکاژو در بازار دیده میشوند که اسامی واقعی آنها سیپو، کیسپو و ساپلی است. ملچ چوبیبه رنگ قهوای مایل به قرمز است و گاهی اوقات رگه های سبز رنگی در آن دیده میشود. چوبی درشت بافت، نیمه سخت و نیمه سنگین، نسبتا بادوام و در برابر ضربه بادوام ونسبت خمش مقاوم است. از این چوب بیشتر در ساختمانهای چوبی، ساخت مبلمان، روکش، قایقسازی، وسایل ورزشی، در و پنجیره و تخته لائی استفاده می شود افرا : Maple این خانواده دارای گونه های مختلفی در ایران است از جمله میتوان افراپلت، افرا شیردار و کیکم را نام برد. بزرگترین و فراوان ترین افرای ایران اپلت بانام علمی insigne Bosso و نام انگلیسی Maple است. گردو چوبی ریز بافت، به رنگ خاکستری مایل به قهوای تیره ودارای نقوش زیبا و نسبتاً با دوام است. این چوب نیمه سنگین و نیمه سخت و در مقابل فشار، خمش و کشش مقاوم است. از این چوب بیشتر در کارهای هنری و تزیینی، تهیه روکش،خراطی ساخت مبلمان، ساخت الات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری و معرقکاری استفاده می شود. چنار چوبی به رنگ سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه ای است که لکه های قهوه ای صدفی دارد . چوبی است نیمه سخت وسنگین و با دوام که از آن برای ساخت دربهای اماکن متبرکه، دسته ابزار، صندلی، غربال، صندوق استفاده می شود. بلوط چوبی به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، درشت بافت و با دوام است. این چوب نسبتاً نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است و در برابر سایش مقاومت زیادی دارد و بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان تهیه روکش، تراورس راه آهن،مدل سازی است. تبریزی این چوب به رنگ سفید تا کرم روشن است واغلب لکه های سیاه رنگ و یا قهوه ای دارد. چوبی است نسبتاً نرم، سبک که دوام زیادی ندارد و کار با آن آسان است. برای ساخت کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی، ادوات کشاورزی از آن استفاده می شود. ممرز چوبی ریز بافت به رنگ سفید تاسفید مایل به کرم و سخت و نیمه سنگین است . این چوب در مقابل ضربه و سایش مقاومت دارد و در کاغذ سازی، تخته خرده چوب سازی، تخته فیبر، واگن سازی، دسته ابزار،چوبهای تونلی از آن استفاده می شود. کاج ایرانی )روس)
همچنانکه گفته شد یکی از گونه های چوبیکه به چوب روسی معروف است Abies یا نراد است که نام رایج آن در دنیا Fir و Sapen است. این چوب فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز، فاقد مجاری صمغی،راست تار، سبک، واکشیدگی و هم کشیدگی کم، قابلیت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسیارخوش کار، سنباده خوری خوب، میخ خوری و پیچ خوری عالی هستند ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز میشوند از استحکام آن میکاهد. حشرات نیز علاقه زیادی به لانه گزینی و تخم گذاری در آن دارند و باید توجه داشت که چوبها دارای رگه قرمز به هنگام خشک شدن کاملا تاب بر می دارند. چوبی به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه ای مایل به صورتی است، راست تار و دارای نقوش زیبایی است. چوبی است سبک، نرم و کم دوام که کار با آن آسان است و در کارهای ساختمانی، قفسه سازی، بسته بندی از آن استفاده می شود. ماهاگونی یا آکاژو آکاژوها به دو دسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم میشوند که اغلب آکاژوی آفریقایی در بازار ایران یافت می شود. نام علمی این گونه Khaya inveeonsis و از خانواده Miliacea ..هنرهای چوبی [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:59 ] [ hr ]
[ چگونه منبت کاری انجام می شودما هم مثل شما می دانیم انجام منبت کاری و ایجاد یک اثر به کمک این هنر کار آسانی نیست. حتی هر قدر هم که روش این کار را بخوانید و آن را حفظ باشید و حتی از نزدیک دیده باشید منبت کار نخواهید شد. هدف ما از آوردن این چگونه، دادن آشنایی کوچکی است تا تفاوت انواع کارهای هنری که با چوب انجام می شود را بدانید. چگونه1منبت کاری ایجاد نقش های برجسته و یا عمیق روی چوب می باشد. در منبت کاری کنده کاری و خالی کردن زمینه باید در جهت رگه ها (راه چوب) باشد تا برداشتن زمینه توسط چاقو یا مغار (قلم) راحت تر صورت گیرد. 2ابتدا طرح مورد نظر توسط کاربن روی چوب آورده می شود، سپس برش اولیه با تقه زدن بر روی خطوط طرح توسط چاقوی منبت انجام می شود. 3بعد از اینکه تمام طرح برش خورد شروع به خالی کردن زمینه به عمق 1 الی 3 میلیمتر می کنیم. هرچه فاصله عمقی زمینه با طرح بیشتر باشد طرح مورد نظر برجسته تر و زیباتر خواهد بود. 4وقتی که طرح و زمینه کاملاً از هم جدا شد با چاقو یا قلم های ریزتری فرم دهی طرحها انجام می گیرد و پس از یک دوره سنباده کشی با قلمهای کاملاً ظریف نقوش روی طرحها تکمیل می شود. 5نکته قابل توجه در طول کار منبت تیز بودن ابزار برش می باشد. هر چند وقت یکبار تیغه را با سنگ نفت تیز می کنند تا برشهای نرمی روی کار داشته باشد. 6در صورت کنده شدن بخشی از طرح و معیوب شدن کار، می توان قطعه جدا شده از طرح را با چسب چوب در جای خود چسباند و روی کار را سنباده کشید (اگر بخش معیوب کار بصورت خاکه درآمده و یا قطعه جدا شده را نداشته باشیم می توانیم به اندازه تکه جداشده، از همان چوب بریده و روی طرح بچسبانیم). 7برای تثبیت طرح و جلا و زیبایی کار از روغن زیتون و یا روغن گردو استفاده می کنند (روغن گردو چوب را تیره و به رنگ مشکی درمی آورد). منابعمنبت حائریان [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:57 ] [ hr ]
[ مروری بر هنر منبت کاری در ایران
باستان شناسان و مورخان تاریخ ، استفاده از چوب برای ساخت خانه ها را در ایران مربوط به 4200 سال پیش از میلاد مسیح دانسته اند. بازدید : 1123 نفر
منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری بر روی چوب .کلمه ی منبت به معنی کنده کاری روی چوب می باشد و منبت کار کسی است که روی چوب عمل کنده کاری را انجام می دهد.
منبع : mfhfarshchian.ir
[ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:51 ] [ hr ]
[ [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:45 ] [ hr ]
[ [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:43 ] [ hr ]
[ هنر کنده کاری در عصر تيموريان شيوه ي منبت كاران دوره ي مغول ها ادامه يافت و از نمونه هاي خوب اين دوره " دو لنگه ي در " متعلق به نيمه هاي دوم قرن پانزدهم ميلادي (قرن 9 هجري قمري) است كه در موزه متروپوليتن نگاهداري مي شود. رُويه ي اين دولنگه در، به قطعات مربع تقسيم و داخل هر كدام نيز تقسيمات ديگري شده و تزئينات آن عبارت است از اشكال هندسي و برگهاي ظريفي كه معمولاً تذهيب كاران دوره تيموري از آنها استفاده مي كردند. در دوره ي زنديه و قاجار، منبت كاري رو به انحطاط رفت و ساختن درهاي منبت و قطعات بزرگ ، جاي خود را به قطعات كوچكتر مانند رحل قرآن و قاب آئينه داد. به طور كلي آثار معتبري از گذشتگان در دست نيست و علت آن امر را مي توان عمر كوتاه چوب كه به مرور از بين مي رود و همچنين عدم نگهداري درست وسايل چوبي به دليل نبود مواد و وسايل حفاظتي (مانند لاكها و رنگهايي كه امروزه استفاده مي شود) دانست. ولي با اين حال ، آثار نسبتاً قديمي از منبت كاري در كشور ما به جاي مانده كه بيشتر بر روي در مقبره ها، منابر و در مساجد انجام شده و دليل سالم ماندن آن نيز به خاطر احترام مذهبي مردم به اين اماكن مي باشد كه قدمت بعضي از آنها به 1000 سال هم مي رسد. در حال حاضر منبت كاري در گوشه و كنار ايران رواج دارد و مي توان گفت كه در شهرهاي تهران، اصفهان، شيراز، آباده، شاهرود و ... نسبتاً منبت كاري بيشتر انجام مي شود. طرح هاي اصيل ايراني شامل اسليمي ها، ختايي، گل و بوته، گل و مرغ و ... مي باشد كه تدريجاً انواع طرح هاي خارجي مانند گوشواره اي، فرشته اي و ... جاي آن ها را مي گيرند. باستان شناسان و مورخان ، تاريخ استفاده از چوب براي ساخت خانه ها در ايران را مربوط به 4200 سال پيش از ميلاد مسيح دانسته اند كه مقارن با عصر حجر است يعني زماني كه بومي ها قبل از مهاجرت آريايي ها در ايران زندگي مي كردند . کنده کاری بر روی چوب ازجمله هنرهای سنتی ایران و هنرهای تجسمی می باشد. کلمات کلیدی:The art of carving,کنده کاری,کندهکاری,کنده کاری روی چوب [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:40 ] [ hr ]
[ منبت چاقویی در منبت چاقویی طرح را به صورت ذهنی بر روی چوب کشیده و برش زده و شروع به کنده کاری می کنیم ولی در منبت مبل یا منبت درشت طرح را بر روی کاغذ کپی گرفته بر روی چوب می چسبانند وسپس منبت می کنند ولی در منبت ظریف (چاقویی) که بر روی چوب اناب (که بسیار چوب سفت و سخت است) انجام می شود ، پس فردی که هنر منبت چاقویی یا کنده کاری (منبت ظریف) را فرا می گیرد بایستی قوه ی تخیل بالایی داشته باشد و طراحی ، قوی باشد تا بتواند طرح را اول در ذهن خود وسپس بر روی چوب نقاشی کند و طرح مورد نظر ابتکاری باشد و به صورت کپی نباشد.منبت چاقوئی ازجمله هنرهای سنتی ایران و هنرهای تجسمی می باشد. کلمات کلیدی:Woodcarving knife,منبت چاقویی,منبت ظریف,منبت,منبت چاقوئی [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:40 ] [ hr ]
[ منبت ظریف منبت به معني نقش برجسته و کنده کاري روي چوب تعريف شده ، همچنين نقاشان و معماران نيز به نقشي که اندکي از زمينه خود بلند تر باشد منبت مي گويند. سابقه منبت کاري در ايران به قبل از دوره هخامنشيان مي رسد و پس از آن در زمان هخامنشيان و ساسانيان نيز اهميت بسياري داشته است با ظهور اسلام هنرمندان منبت کار به تزئين و زيبا سازي اماکن مقدس و مذهبي همت گماشتند و از نقوش موجودات زنده در آثار خود استفاده کردند . گرچه منبت کاري در روزگار صفويه در اصفهان رونق گرفت اما در دوره قاجار پيشرفت بيشتري کرد، زيرا در اين دوره مبل و صندلي به خانه ها راه مي يابد. از دوران قاجار مبل هايي برجا مانده که به شيوه ايراني کنده کاري شده اند و آنها را مبل سبک قاجار مي نامند .منبت ظریف یا کندهکاری از جمله هنرهای سنتی ایران و هنرهای تجسمی ایران می باشد. از اساتيد معروف اين رشته مي توان به عبدالله باقري، يعقوب جابري، ابراهيم دالوند و کمال مسائلي اشاره نمود . مهمترين استاداني که براي اولين بار در اصفهان با منبت جديد و با ابزار فرنگي اقدام به ساخت مبل هاي استيل و ساير اشياء کردند، احمد صنيعي ، موسي آقايان ، اکبريان و قلمزن مي باشند.در عکس بالا کوزه چوبی از جنس عناب می باشد که توسط امیر پهلوانی منبت شده است به سبک اصفهان (سپاهان) کلمات کلیدی:Elgnt WoodCarving,منبت کاری ظریف,منبت ریز [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:37 ] [ hr ]
[ تصادف های عجیب وخنده دار ( تصویری)
راننده این خودرو هم برف که دیده هوس اسکی کرده و حسابی جو گیر شده!! ادامه مطلب [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:33 ] [ hr ]
[ [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:21 ] [ hr ]
[
آشنایی با هنر منبت کاری منبت کاری با چوب یکی از ظریف ترین صنایع دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ی ارزان و ساده، محصولاتی با ارزش خلق می کنند، هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی ، نقوش اسلیمی، ختایی و گل و مرغ و ... روی چوب کنده کاری می کنند. ادامه مطلب [ جمعه 17 آبان 1392
] [ 23:18 ] [ hr ]
[ http://miniturenovin.persianblog.ir/post/285/ ویترای: رنگ مخصوص نقاشی روی شیشه خصوصیات رنگ ها ادامه مطلب [ یک شنبه 5 آبان 1392
] [ 17:2 ] [ hr ]
[ [ شنبه 4 آبان 1392
] [ 18:29 ] [ hr ]
[ |
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |